Alla är olika
Jag tycker att man som lärare ska tänka på att alla barn är olika individer, alla lär sig olika. Man kan inte tänka att bara för att en del av klassen fattat så har alla fattat hur och vad man ska göra. Man kan ju då som lärare ställa frågor så att eleverna får repetera det man precis gått igenom. Upprepar man information är det lättare att man lär sig.
Man kan som lärare även tänka på vad man själv har för inställning när man börjar med något nytt, är läraren själv intresserad smittar detta av sig till eleverna. Detta har jag egna erfarenheter av, när jag gick i 2-3:an så hade jag en lärare som ville att vi skulle börja läsa mera. Denna läraren gillade själv att läsa mycket, för att locka fram intresset hos oss så gjorde hon att vi skulle försöka slå världsrekord med antalet sidor vi läst. Alla i klassen ville ju slå rekord. Vi började med ca 100 sidor först sen ökade det hela tiden. När vi läst ut en bok så fick vi måla på ett diagram hur många sidor det var vi hade läst. När vi slutade med detta hade vi läst ca 5000 sidor och vi fick vara med i tidningen. Detta var väldigt positivt för mig för det har gjort att jag älskar att läsa, eftersom det aldrig var något tvång på att läsa utan att man fick göra det i sin egna takt gjorde att man blev väldigt motiverad till att läsa. Man fick även känslan av att ingen var bättre eller sämre än den andra.
Jag tycker att man som lärare ska tänka på att alla barn är olika individer, alla lär sig olika. Man kan inte tänka att bara för att en del av klassen fattat så har alla fattat hur och vad man ska göra. Man kan ju då som lärare ställa frågor så att eleverna får repetera det man precis gått igenom. Upprepar man information är det lättare att man lär sig.
Man kan som lärare även tänka på vad man själv har för inställning när man börjar med något nytt, är läraren själv intresserad smittar detta av sig till eleverna. Detta har jag egna erfarenheter av, när jag gick i 2-3:an så hade jag en lärare som ville att vi skulle börja läsa mera. Denna läraren gillade själv att läsa mycket, för att locka fram intresset hos oss så gjorde hon att vi skulle försöka slå världsrekord med antalet sidor vi läst. Alla i klassen ville ju slå rekord. Vi började med ca 100 sidor först sen ökade det hela tiden. När vi läst ut en bok så fick vi måla på ett diagram hur många sidor det var vi hade läst. När vi slutade med detta hade vi läst ca 5000 sidor och vi fick vara med i tidningen. Detta var väldigt positivt för mig för det har gjort att jag älskar att läsa, eftersom det aldrig var något tvång på att läsa utan att man fick göra det i sin egna takt gjorde att man blev väldigt motiverad till att läsa. Man fick även känslan av att ingen var bättre eller sämre än den andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar