onsdag 21 oktober 2009

Reflektion 3

Föds man till lärare?
Carlgren och Marton diskuterar frågan om man kan födas till lärare eller om man kan lära sig bli en bra lärare. Jag tror inte att man kan födas till lärare men jag tror att man kan födas med egenskaper som kan vara bra att ha när man ska arbeta som lärare.
När jag läste detta om man kunde födas till lärare så tänkte jag på hur en lärare är? Jag tycker att en bra lärare inte måste vara den läraren kom vet och kan mest, alla lär av varandra. För mig är en bra lärare en person som kan se alla barn och respektera dem för den de är. Det är även väldigt viktigt att läraren trivs med sitt jobb och gillar att lära, när en lärare förlorat lusten att lära är hon/han ingen bra lärare längre. En lärare ska våga ifrågasätta och låta sig ifrågasättas, det är alltid bra att reflektera över sitt arbete. Lärarna kanske inte ser själva vad de gör som är bra/dåligt, som Carlgren och Marton belyser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar